Colecţii cărţi / 2008
Management în presă - note de curs
Autor(i) : Ioan DAMASCHIN
An publicare : 2008
ISBN : 978-973-1709-40-6
Conţinut : download PDF
PREFAŢĂ
Lucrarea Management în presă se înscrie în exi-genţele unui curs universitar care-şi propune, fără a face o analiză exhaustivă a fenomenului, să asigure, nu numai studenţilor, dar şi altor jurnalişti interesaţi, ori manageri de presă, cunoştinţe fundamentale în domeniu.
Obiectivele cursului vizează:
- însuşirea de către viitorii jurnalişti a cunoştinţelor de management, astfel încât să poată înţelege mecanismul de funcţionare a organizaţiilor, în general şi cel al organi-zaţiilor mass-media, în special.
- însuşirea modului de aplicare în practică a princi-piilor, metodelor şi tehnicilor specifice activităţii de mana-gement de presă în calitatea de potenţiali manageri de nivel mediu.
- înţelegerea importanţei managementului resurselor umane în organizaţiile mass-media şi a modalităţilor de gestionare al acestora.
- cunoaşterea, în principiu, a calităţilor necesare unui manager de presă şi a modului de conducere al unei orga-nizaţii mass-media în scopul motivării viitorilor jurnalişti de a se pregăti practic pentru a putea accede la o astfel de funcţie.
Structural, lucrarea cuprinde două mari părţi.
Astfel, în prima parte sunt tratate, în cinci capitole, elementele de bază în studiul managementului. Studenţii vor lua, mai întâi, cunoştinţă şi îşi vor însuşi probleme cum ar fi: subiectul şi obiectul managementului, respectiv ma-nagerii şi organizaţia; ierarhia managerială; funcţiile mana-gementului; relaţiile de management; sistemul de mana-gement. S-a acordat o atenţie mai mare aspectelor legate de profesia de manager: personalitate, putere, aptitudini şi ca-lităţi necesare, stilul de conducere, reguli pentru îmbunătă-ţirea stilului de conducere, spiritul antreprenorial.
Am apreciat că astfel de cunoştinţe, de bază, sunt absolut necesare pentru orice persoană, inclusiv pentru jur-nalişti, care ar dori să acceadă către o funcţie managerială.
Cea de a doua parte a lucrării abordează manage-mentul instituţiilor de presă, în mod separat: pentru presa scrisă – 2 capitole şi pentru media electronice – 4 capitole.
Sunt prezentate: instituţiile media, ierarhiile mana-geriale, atribuţiile diferitelor categorii de manageri; teorii consacrate în management şi modalităţi de conducere în media; elemente de management financiar şi al resurselor umane; recrutarea, selecţia, instruirea şi evaluarea persona-lului.
Ultimul capitol prezintă principalele probleme ale managementul de presă, azi, în România.
AUTORUL